+46 (0) 431 - 36 98 66
+46 (0) 431 - 36 98 66
08
april
2019
Löpare springer i soluppgång i en park

Jag skulle gärna bli mer hälsosam men jag väntar bara på rätt tid

Många av oss väntar på den ”perfekta tiden” för att förbättra vår hälsa, vårt näringsintag eller vår prestationsförmåga. Men, i väntan på att den ”perfekta tiden” ska slå in missar vi ofta att ta chansen här och nu. Eller nu. Ja, eller nu.

Väntar du på den ”perfekta tiden” att börja äta bättre, träna mer regelbundet eller att äntligen komma i form? Om du känner så kanske du valt att hitta alibis för dig själv så som ”när jag får mer tid”, ”när jag får ett nytt jobb”, ”när nästa projekt är över” eller andra fraser som vi lutar oss mot när vi kämpar med att finna motivationen. Imorgon blir lätt nästa vecka som lätt blir aldrig.

Imorgon blir lätt nästa vecka som lätt blir aldrig

Vi väntar alltid på den ”perfekta tiden”, men hur kommer det sig?

För många av oss är väntan ett sätt att avleda tankarna från vår önskan och rättfärdiga det vi intalar oss själva. Det sätter fokus på annat än att göra det vi vet vi behöver göra. För andra kan det vara perfektion som driver oss, vilket gör att vi undviker att börja på grund av rädslan för att ”misslyckas”.

Men, det kommer troligtvis aldrig komma en ”perfekt tid” utan frågan är vad du kan göra här och nu – i detta ögonblick – för att ta ett steg närmare dit där du vill vara imorgon?

Vi kommer inte ha mer tid nästa vecka – eller längre fram. Vi kommer däremot alltid ha med oss våra tankar och det möjligheter – eller problem – vi väljer att se.

Du behöver bara sätta den ena foten framför den andra

Du behöver bara sätta den ena foten framför den andra. Det är det första motståndet som kommer vara tufft – därefter blir det lättare.

För att sätta ett godståg i rullning krävs stora mängder energi – men, sedan är de igång. Det är på väg framåt och, precis som du, svår att stoppa.

Så, om du kämpar med att komma igång – i väntan på den ”perfekta tiden” – prova något av dessa tre råd för att ta ett steg framåt.

Ändra dina förväntningar.

Ofta skapar våra förväntningar – som inte allt för sällan kan vara något högre än vad vi faktiskt mäktar med – ett mentalt berg att ta oss över. Vi behöver inte vara vältränade innan vi går till gymmet. Och, vi behöver inte vara nutritionsexperter för att välja ett mellanmål som ger oss bra energi – istället för att ta energi från oss. Det viktiga är att vi gör och sedan lär oss längs vägen. Det för oss in på nästa råd.

Bara börja.

Allt du behöver göra är att börja. Du behöver inte tänka på nästa steg. Det kommer av sig själv. Och sedan kommer det komma fler stunder – som det så ofta gör. Alla som har lyckats med något har börjat någonstans. Det kan du också göra. Börja smått, men framförallt – börja.

Få och ge stöd.

Sök stöd från din partner, en familjemedlem eller en kollega. Vi behöver alla en ”push” ibland när saker känns svåra. Men, du är säkert inte ensam om att kämpa. Någon i din närhet kanske precis som du behöver extra stöd.

Kom ihåg, du vet aldrig vem du inspirerar genom dina handlingar.

Tags for this post

author: PO på Fysiotest