E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
31
augusti
2018

Tre tips för att lyckas med dina hälsosamma val

Vid den här tiden av året är vi många som bestämt oss för att göra fler medvetna och bättre val. En stor utmaning som många dock känner av är att lika inspirerande det upplevs att börja året med nya vanor och beteenden, lika svårt är det att hålla dem över tid. 

Stanfordforskaren BJ Fogg menar att tre saker krävs för att beteendeförändringar ska kunna ske – och hur de ska kunna sätta sig. Det ena är motivation, det andra är förmågor som tid, kompetens och resurser samt det tredje och sista; löpande ”triggers”, dvs påminnelser för att fortsätta göra det du börjat göra. 

När det kommer till hälsa, träning och mat är vi många som kämpar.

All förändring är svår och för att börja den förändring just du vill åstadkomma kan dessa tre råd  hjälpa dig på just din väg framåt:

  1. Fokusera på ditt syfte – Den grundläggande orsaken till att du vill göra just den förändringen. Om du inte trivs med din vikt; vad är det egentligen som du vill uppnå genom en minskad fettmassa? Hjälper det dig vara mer närvarande med barnen och orka leka med dem efter jobbet? Är det att vara mer fokuserad på arbetet med det viktiga projektet på jobbet? Oavsett vad ditt mål är, kom ihåg ditt syfte och din drivkraft bakom. Det är den emotionella delen av vår hjärna som styr mestadels av det vi gör, så var tydlig mot dig själv. 
  1. Introducera en (!) ny vana åt gången. Ja, du läste rätt. En ny vana åt gången. En stor utmaning är att vi ofta vill göra så mycket samtidigt; t ex sluta äta socker, träna tre gånger per vecka, sova mer och äta mer grönsaker. Genom att fokusera på bara en vana och göra det regelbundet över tid underlättar du din vardag, samtidigt som du märker av effekten, vilket i sin tur leder till att du vill göra mer goda val. Börja med små, strategiska vanor. 
  1. Om du har en ovana (upp med handen den som inte har det..) och vill sluta med den; prova att skapa en s.k. ”ersättningsvana”, dvs en vana som du gör istället för din tidigare (o)vana.
    Ett exempel kan vara att om det lätt blir fem koppar kaffe innan lunch och du känner att det påverkar dig negativt, prova att ställa ett stort glas vatten på en lämplig plats och börja med att byta ut en kopp till ett glas vatten när du druckit din fjärde kopp. När du sedan kommit igång med den kan du minska därifrån.
    Hur skulle en ”ersättningsvara” kunna se ut för dig?

Nyckeln till att lyckas är att göra det enkelt, så enkelt att det inte går att missa. Det är hela essensen av att lyckas och känna dig som en vinnare. Ofta vill vi något för mycket vilket gör att vi får svårt att hålla gnistan, fokuset och motivationen uppe. Genom att börja smått och göra saker över tid ökar du dina chanser att få en hög avkastning på dina vanor och beteenden och känna dig som en vinnare. För det är du. 

author: PO på Fysiotest