E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
18
augusti
2018

Fem tankemodeller för att lyckas med dina vanor – oavsett varifrån du startar

Känner du att du kämpar med att göra viktiga förändringar eller förbättringar med din hälsa – eller din livsstil? En stor del av dem som lyckats att nå sina mål har alla gemensamt att de bestämt sig för att göra något – och sedan gjort det.

Genom att ta ett steg i taget och göra det regelbundet, genom små vanor i vardagen, kan du underlätta din utveckling och över tid göra stor skillnad genom små steg. I detta blogginlägg kan du läsa om fem tankemodeller många använt för att lyckas – oavsett varifrån de startade.

  1. Du kan ”starta om” varje minut och varje dag.
    Oavsett om det är senaste besöket på lunchbuffén eller år av jojo-bantning så har vi alla säkert något vi ångrar med vårt beteende bakåt i tiden. Det viktiga att komma ihåg är att livet går vidare, och även om det bjöds på ”gofika” på jobbet idag finns det alla möjligheter i världen att göra andra val resten av dagen. Det är inte kört för att det slank ned en godisbit, eller två, efter middagen utan acceptera att du gjorde det valet och fortsätt sedan med dina goda val.
  2. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
    Vi människor är väldigt bra på att fokusera på det vi inte kan – och vad vi inte har. Något som varit till stor hjälp under mänsklighetens historia men som idag kan vara en utmaning när vi vill förändra ett beteende. Fundera över vad du kan göra och vilken kapacitet du har just nu och bygg från det. Glöm det du inte har eller inte kan. Vi har alla olika förutsättningar och mål, olika liv och olika drömmar. Du kan gå din egen väg. ”Starta där du är, använd det du har, gör det du kan”. Du kommer snart märka en stor skillnad.
  3. Du behöver inte göra något, du väljer att göra något.
    Vilket språk och vilka frågor vi väljer att använda i vår dialog med oss själva har en stor påverkan på hur vi känner oss. Hur du väljer att se på en situation eller en utmaning har en stor inverkan på hur du hanterar den och hur du lyckas. Livet kommer alltid komma med utmaningar – frågan är bara hur vi hanterar dem. Jag säger verkligen inte att vi ska bara ”tänka positivt”, dansa i regnet eller rida på enhörningar utan helt enkelt att välja att vara schyssta mot oss själva och göra ett aktivt val kring det du känner är viktigt för dig. Det är en stor skillnad mellan att säga att ”jag måste..” till att ”jag vill..”.
  4. Du dikterar villkoren, inte ett färdigskrivet program.
    Alltför ofta blir människor avskräckta när tränings- och kostprogram känns som om de har skrivits för någon annan. Och det är förståeligt. Eftersom de flesta är det. Alla har olika behov. För hållbar viktminskning finns det ingen ”one size fits all”. Även om löpningsprogrammet passar lysande för din vän eller kollega kanske det inte är rätt för dig. Och det är helt okej. Vad kan du använda som passar din vardag och dina ambitioner? Tycker du inte om gymmet finns det idag en massa alternativ kring träning med kroppen som belastning – både själv eller i grupp. Vad passar ditt liv? Inspireras av det du tycker om och anpassa så det passar ditt liv och din agenda.
  5. Se dig själv som en förebild, och var den.
    En princip många använder för att förändra en vana är ”som om”-principen; att tänka som om det du vill uppnå redan vore sant.
    Fundera på: Vad gör din förebildsversion av dig själv idag? Hur ser den morgonrutinen ut? Vilka val gör den versionen av dig själv? Och, framförallt, hur kan du börja göra lite mer av det redan idag?
Välj och vraka, använd det som passar dig och ditt liv, reflektera över vad som fungerar eller inte fungerar och njut av vägen framåt. 


author: PO på Fysiotest