E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
19
januari
2018

Hur träningen kan påverka ditt immunförsvar

Det är ett frustrerande kännetecken när vågskålen slår över – immunförsvar säger ifrån och när du känner dig som flitigast tvingas du ta en vecka, eller tre, till vila. Vilket är märkligt då du känner att träningen fungerat riktigt bra och de många passen borde få dig att känna dig i den bästa formen av ditt liv.

Vikten av återhämtning
Hård, intensiv träning kan, om inte återhämtningen prioriteras på samma sätt, få svårt att fungera fullt ut. Det gör att många som tränar hårt och mycket kan vara mer benägna att drabbas av just förkylningar och influensa.Träning är en typ av stress för kroppen, precis som vi kan uppleva stress från arbete, sömnbrist eller oro inför framtiden och världsläget.

Anledningen till att många av oss kan känna av en viss känsla av krasslighet när det går som bäst med träningen är att efter vi tränat får vi ett nedsatt immunsystem över en tid. När vi vilar, sover och äter återhämtar sig immunsystemet och blir starkare.

Precis som dina muskler och ditt hjärta blir av varierad träning. Det är det som är det fina – att kroppen anpassar sig efter dem kraven du ställer på den. Och, precis lika fint som det kan vara lika opassande kan det vara att om vi väljer bort återhämtningen och kör vidare, lägger locket på, ”no pain, no gain”, så kommer vi med stor sannolikhet få den återhämtning kroppen vill ha för att bygga en stark kropp och ett lika starkt immunsystem.

Träning är en typ av stress för kroppen, precis som vi kan uppleva stress från arbete, sömnbrist eller oro inför framtiden och världsläget.

Mat som kan vara extra värdefull för immunförsvaret
En hjälp för din kropp under perioder med mycket träning, eller stress från arbete, relationer eller andra faktorer du upplever stressande på ett eller annat sätt, kan därför vara att vara lite extra omtänksam mot din kropp och vad du ger den. Du har ju trots allt bara en kropp och då tänker jag att då kan man ju ägna den några minuter varje dag med lite omtanke. I den maten som kommer från vår ursprungliga jord finns just det våra kroppar behöver, och är anpassade för, att äta och här ligger dem råvarorna din kropp vill ha för att hantera sådant vi utsätter den för.

Här kommer några råd:
En uppsjö av olika näringsämnen är avgörande för att få och behålla en god hälsa. En anledning till att vi är många som skiner upp lite extra när våren ger sig till känna är just med anledningen av solens påverkan på vår kropp, och inte minst D-vitaminets effekt – bl a på vårt immunförsvar men även humör. Vitamin C från citrusfrukter, paprika och broccoli tillsammans med B-vitaminer spelar även dem en stor roll i vårt immunförsvar och vår förmåga att återhämta oss från stress.

Även probiotiska bakterier, dem goda bakterierna i din mage, och prebiotika, som stimulerar nyttiga bakterier, har en stor inverkan på ditt immunsystem. En stor del av detta sitter just i magen och dem goda bakterierna har även en inverkan på ett av våra må-bra-hormoner, det vi kallar för serotonin. Du hittar prebiotika i livsmedel som lök, tomater och vitlök samt probiotika i t ex kefir och yoghurt samt syrade grönsaker.

Kolhydrater efter träning är även viktigt för ett starkt immunsystem, dem hjälper till att sänka stresshormoner efter träningen och underlättar din återhämtning. Kolhydrater finns exempelvis i grönsaker, bär, frukt och sötpotatis, quinoa samt baljväxter.

Protein, från fisk, fågel eller kött samt från vegetariska källor såsom kikärtor eller yoghurt, är även det ett viktigt ämne som du har nytta av för att stärka både immunsystem och muskler när träningspasset är avklarat.

Så, känner du att det är just en sådan period just nu – ta ett litet steg tillbaka. Sov lite extra en dag, andas och fokusera på nuet mellan varven och ät lite extra av sådant som stärker din kropp.

Ett annat bra råd kan vara att ta hjälp av en duktig personlig tränare som kan hjälpa dig med din kost och träning om du känner dig osäker på hur du skapar ett hållbart upplägg.

Det är trots allt riktigt svårt att springa eller lyfta något när man har en förkylning.

author: PO på Fysiotest