E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
18
januari
2018

Jag och min diabetes är bästa vänner

För åtta år sedan kom beskedet om att Rebecca drabbats av diabetes typ-1, en sjukdom som ca 55 000 svenskar har och som beror på att kroppens eget immunförsvar förstör de celler i bukspottskörteln som producerar insulin. Den livslånga medicineringen består av att ge insulin på samma sätt som bukspottkörteln normalt skulle ha gjort med målet att hålla blodsockret så jämnt som möjligt.

Till vardags studerar nu Rebecca till civilekonom vid Halmstad Högskola och arbetar som ekonomiassistent på klädföretaget Aim’n, där hon får möjlighet att utveckla sig inom sitt studieområde.

Jag och min diabetes har upplevt så mycket att jag nu skulle vilja säga att vi är bästa vänner.

När fick du veta du hade diabetes typ-1?

– Jag fick min diagnos i början på oktober 2010. Då var jag 17 år gammal och gick mitt andra år på gymnasiet, säger Rebecca. För mig var diabetes ett väldigt okänt begrepp och jag hade väldigt dålig koll på vad det innebär att leva med diabetes. Från första dagen så bestämde jag mig för att jag skulle fixa det och att jag skulle göra allt för att få min diabetes att må så bra som möjligt.

– Vad jag snabbt insåg var att kost och träning är två huvudpunkter som hjälper mig otroligt mycket. Som jag nämnde tidigare så har jag alltid haft en väldigt aktiv livsstil så det blev inte en så stor förändring i mitt liv, men däremot så började jag tänka mer på vad jag stoppade i mig, säger hon.

– Nu låter det kanske som att jag åt väldigt onyttigt innan, så var inte fallet men jag började tänka lite extra och började framförallt läsa på innehållet i vissa produkter och valde då att utesluta vissa saker ur min kost.

– Efter att jag för 1,5 år sedan bestämde mig för att lägga fotbollskarriären bakom mig så har jag istället tränat på Nordic Wellness, där går jag antingen på gruppträningspass eller själv på gymmet. Men vad jag har upptäckt med träningen är att så fort jag får upp pulsen och aktiverar mina armar samtidigt som benen så får jag en större påverkning på mitt blodsocker, fortsätter Rebecca och berättar vidare.

– Just för stunden under passet så kickar adrenalinet in men efter passet så ser jag att ett sådant intensivt pass för hela kroppen hjälper mig att hålla nere blodsockret i upp till nästan 24 timmar efter passet, vilket resulterar i mindre insulindoser för mig.

– Så, försöker jag att alltid få in någon form av träning varje dag för att hjälpa mitt blodsocker att vara så stabilt som möjligt, detta tror jag är en stor nyckel för mig till mitt goda HBA1C-värde.

Vilken är din drivkraft?

– Jag ser det som att jag varje dag kan göra ett aktivt val, säger Rebecca och fortsätter. Antingen så struntar jag i det eller så ser jag varje dag möjligheten till att göra aktiva val när det gäller kost och träning vilket jag vet resulterar i att jag mår bättre och får ett jämnare blodsocker!

Du reser mycket – hur har du hanterat din diabetes vid långa resor? Upplever du några utmaningar?

– Från det att jag var liten så har jag haft en stor dröm om att få ge mig ut i världen och resa och få uppleva så mycket som möjligt, berättar Rebecca. Att resa och ”backpacka” med diabetes i månader har många ifrågasatt om det går? fortsätter hon. Att leva i en ryggsäck och i vissa stunder i otroligt varma klimat är kanske inte alltid det mest optimala förhållande för en diabetiker men jag visste att det skulle gå, så länge jag bara ville och planerade det väl.

– Det var precis vad jag gjorde, nu sitter jag här idag och har varit ute och rest i flera månader i sträck, flera gånger om i olika länder och de har bara gjort mig starkare.

– Jag och min diabetes har upplevt så mycket att jag nu skulle vilja säga att vi är bästa vänner.

Är det något speciellt du tänkt på som hjälpt dig?

– Mina bästa tips när man reser med diabetes är verkligen att planera allting så gått det går, ha alltid massa extra druvsocker, ha dubbeluppsättning av all medicin och sist men inte minst instruera och förklara för de du reser med om hur din diabetes fungerar så de vet hur de ska hjälpa dig ifall en sådan situation uppstår, berättar Rebecca.

Vilka är dina tre bästa råd för den som drabbats av eller har diabetes typ-1:  

– Det finns väldigt många saker att tänka på som diabetiker, men jag tycker att det viktigast av allt är att försöka acceptera sin sjukdom och samarbeta med den, menar Rebecca.

– Det finns stunder då jag inte förstår varför jag får högt/lågt blodsocker men istället för att bli arg på min kropp så tar jag lärdom av det och till nästa gång så vet jag förhoppningsvis lite mer om hur min kropp reagerar och jag och min diabetes har tillsammans gjort ett framsteg, säger hon.

– Men det är såklart vissa faktorer som har hjälpt mig otroligt mycket sedan jag fick diabetes. Jag har idag ett HBA1C som en person som inte har diabetes och de är tack vare många saker.

Rebeccas tre bästa tips för diabetiker:

  1. Ät på regelbundna tider
  2. Ät en hälsosam kost och unna dig hellre godsaker vid speciella tillfällen
  3. Träna! Det här är nyckel till mitt goda HBA1C. Jag försöker träna varje dag för att hålla blodsockret på en jämn nivå, det gör även att jag kan minska mina insulindoser.

Vill du lära dig mer om diabetes? Läs mer på Diabetesförbundets hemsida här.

Följ Rebecca på Instagram – klicka här.

 

author: PO på Fysiotest