E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
09
augusti
2017

Fem tips för att påverka företagets hälsosatsning

Vi har alla haft känslan – en ny vecka och vi är redo att ta tag i vår nya vana. Att välja mer hälsosam mat, prova nya övningar på gymmet, att börja dricka mer vatten – eller någon annan hälsosam förändring. De första dagarna går oftast väldigt bra men utmaningarna kommer längs med tiden och det blir väldigt lätt att hamna tillbaka i gamla spår. För många av oss är det en välbekant känsla och historia vi möter i vardagen.

När människor vill göra en positiv livsstilsförändring har arbetsplatsen en stor möjlighet att påverka och stötta genom förändring. Hur kommer det sig? På arbetsplatser samlas människor och delar med sig av sina tankar, historier, idéer och målsättningar.

Genom att stötta och hjälpa dina medarbetare i deras hälsosatsning kan du hjälpa både dem – och företaget – att utvecklas i en sundare riktning.

Här kommer fem tips till hur ditt företag kan påverka era medarbetares hälsosatsning:

1. Vad är relevant för varje individ? Om Kajsa tränar inför ett halvmaraton är hon förmodligen inte intresserad av en stegtävling utan behöver troligtvis coachning för sin återhämtning och sömn. Att välja mer rörelse i vardagen kan dock vara väldigt viktigt för Kajsas kollega, Erik, som har en stillasittande vardag och diabetes typ-2. En beteendeförändring behöver vara individuellt anpassad och följas upp för att skapa en hållbarhet.

Vad kan ditt företag göra?
Erbjuda ett program som tar med alla aspekter av välmående och coachar individen utifrån deras förutsättningar och mål.

2. Dagliga rutiner. För att etablera en nya vana – oavsett inom vilket område det än kan vara – är det viktiga att göra det varje dag – eller så ofta som möjligt. När vi gör och tar aktiva beslut regelbundet hjälper det oss att befästa en ny vana och hjälpa vår hjärna att göra de valen. Uppmunta dina medarbetare att skapa ”triggers” som gynnar deras rutiner. Aktivitetsarmband, notiser i telefonen, en post-it-lapp på datorskärmen eller som en punkt på morgonmötet.

Vad kan ditt företag göra? Skapa tid för gemensamma aktiviteter; till exempel morgonstretching innan arbetspasset eller ”gå”-möten i friska luften.

3. Håll det enkelt. Vi gör ofta livsstilsförändringar till stora och svåra projekt. Det kan kännas skrämmande och ouppnåeligt, vilket i många fall gör att vi väljer att skjuta på det – eller aldrig ta steget för att börja resan. När det gäller att lyckas över tid är nyckeln att börja i det lilla. Vad kan jag göra idag som hjälper mig närmare mitt önskade läge? Små, enkla steg är enklare att lyckas med än stora och utmanade.

Vad kan ditt företag göra? Uppmuntra till hälsosamma val genom att intrigera dessa i kulturen. Ta en gemensam promenad på lunchen, bjud på frukt, grönsaker, nötter och frön som komplement vid fikabordet eller skapa en gemensam aktivitetsutmaning. Håll det enkelt och börja med små steg.

4. Allt förändras. Vi är alla bara människor – och det är helt naturligt att vi då och då hamnar utanför vår uppsatta kurs. Sjuka barn, tajta deadlines, bilservice, födelsedagskalas och släktmiddagar är för många en del av livet men genom att behålla målbilden tydlig och meningsfull kan vi alla hitta tillbaka till vår kurs och fortsätta vår resa. Det är helt OK att det då och då blir annat än planerat. Acceptera dina val och försätt med dina hälsosamma val vid nästa tillfälle du får. Längs resan märker vi ofta att det som fungerade igår inte nödvändigtvis fungera idag. Ha därför en flexibel approach till planen och anpassa längs vägens gång.

Vad kan ditt företag göra? Var lyhörd och hjälpa dina medarbetare att justera baserat på deras behov. Följ upp målsättningar och coach baserat på nuläge och önskat läge.

5. Fira – alla vinster räknas. När vi arbetar hårt med en ny vana räknas varje framsteg. Kom ihåg att fira och förstärka positiva steg för att känna segerns sötma. Ju mer framgångsrik man känner sig, desto roligare blir det att fortsätta för att lyckas nå sina målsättningar. Nya vanor och beteende tar tid att forma, och då behöver vi alla stöd och hjälp på vägen.

Vad kan ditt företag göra? Sätt upp gemensamma och individuella målsättningar med såväl incitament och belöningar. Alla vill känna sig som vinnare – låt därför alla tävla mot sig själva. Då har alla en chans att verkligen ta steg framåt som upplevs som meningsfulla och mätbara.

Att skapa nya vanor kan vara svårt – och i många fall krävs mer än bara viljestyrka. Att arbeta strategiskt och med en tydlig plan med sin hälsosatsning skapar många företag en positiv hälsokultur bland medarbetarna i företaget.

 

En kultur som påverkar mer än bara hälsa hos medarbetarna – en kultur som ger ringar på vattnet inom alla områden. 

author: PO på Fysiotest