E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
03
april
2017

Fem tips för att hjälpa dig och dina medarbetare skippa eftermiddagsdippen

Vi känner alla av det när vardagen går. Energin tryter längs dagen samtidigt som schemat är lika pressat på förmiddagen som på eftermiddagen. Genom små, enkla strategier går det att hålla både energi- och produktivitetsnivåerna uppe i hela företaget – hela dagen.

Här kommer några råd för att hålla energin på topp, samtidigt som ni motverkar ohälsosamma lösningar och främjar beteende som bidrar till företagets positiva hälsoutveckling. Du hittar dem i en utskriftsvänlig pdf längst ned.

1. Boka ett ”gå-möte”.
Ta några raska varv runt kontoret eller utanför. Ge hjärnan några minuter frisk luft och kom tillbaka till arbetet med mer fokus, energi och nya idéer.

2. Fyll på.
En lätt uttorkad kropp kan göra dig trött, hängig och sötsugen. Några glas rent vatten kan därför vara en bra strategi för att motverka en erngidipp under eftermiddagen och känna dig pigg, både på och utanför arbetet.

3. Balansera lunchen.
Att tänka till före är ofta en god strategi för att lycks med det man företar sig. Precis samma är det faktiskt med vårt blodsocker. Om du ofta känner hunger tidigt på eftermiddagen eller får en dipp i energinivån efter en måltid, fundera då gärna på vilka delar i måltiden du kan justera. Vad kan du välja mer eller mindre av för att din kropp ska må bättre? Ett jämnt blodsocker påverkar både sötsug och energinivå.

4. Använd ett ”Resque Kit”.
Det händer oss alla att energin dippar precis innan vi har den där presentationen, mötet med chefen eller det viktiga kundsamtalet. En strategi många använder sig av för att underlätta för sig själva är att ha ett ”Resque  Kit” till hands, antingen i kontorslådan eller väskan. Prova att blanda dina favorit (naturella) nötter, rostade kokosflingor och ät tillsammans med färsk frukt eller dela en avokado och fyll med tinade bär.

5. Sträck på dig.
Om du inte har tillräckligt med tid för en paus, ta bara en minut att stå upp och sträcka. Glöm inte att andas in och ut djupt att öka syresättning till din hjärna.
Läs mer om hur företag använder ett förebyggande synsätt för att förbättra de anställdas hälsa och produktivitet.

Vill du ha detta utskick i ett utskriftsvänligt format att sätta på din arbetsplats? Klicka här.

author: PO på Fysiotest