E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
16
november
2016

Med siktet inställt mot SM och internationella framgångar

När seglarsatsningen inför OS i London 2012 lades åt sidan kände Fredrik Bäckson att tävlingssuget fortfarande fanns kvar. Samma år började Fredrik träna inför en triathlon i motionsklass. Dock blev det en betydligt större satsning när han insåg att det var riktigt kul, och att han faktiskt var bra på det. Under Fredriks debutår slutade han femma i Svenska Cupen och är nu regerande Svensk Mästare i medeldistans.

– 2013 tävlade jag vidare och slutade fyra i cupen samt flyttade till Schweiz med min nuvarande fru. Där började jag träna med schweizare och fick en helt annan syn på hur träning kan se ut, berättar Fredrik.

– Inte den gamla klassiska ”samla timmar”-modellen som så många inte kan slita sig från i Sverige – utan ett kvalitetstänk som alltid fanns där. 2014 var ett år av sjukdom, medan 2015 och 2016 är år som jag verkligen presterat med fyra SM-guld, topp 15 på EM samt flera andra toppresultat.

”Resultatet mäter jag med min Lactate Scout för att se min mjölksyretröskel snabbt.”
– FREDRIK BÄCKSON

Hur ser din träningsplanering inför säsongen ut?
– I nuläget är min träning uppdelad i fyra block där jag fokuserar på teknik och att bygga kapacitet med relativt korta intervaller, som jag senare kan bygga på för att bibehålla min styrka men samtidigt bygga uthållighet, berättar Fredrik.

– Teknik är viktigt då det är mycket energi som sparas med en bra teknik och energi i både simning, cykling och löpning. Även mycket styrka byggs under block ett, fortsätter Fredrik.

– Block två innehåller längre intervaller där jag höjer min tröskel, dels med hjälp av tuffare och längre intervaller över tröskeln. Resultatet mäter jag med min Lactate Scout för att se min mjölksyretröskel snabbt.

Hur ser träningen ut under säsongen?
– När jag väl går in i tävlingssäsong, block tre har jag än mer hjälp av mina mätverktyg som wattmätare och min Lactate Scout då jag hela tiden måste kontrollera att jag ligger precis på den gräns jag klarar över en längre tid. Mer tid spenderas i ca 105% av tävlingsfart och under längre tid i alla tre grenar.

Säsongen 2016 var framgångsrik. Vill du berätta mer om dina kommande målsättningar inför säsongen 2017?
– Under 2017 har jag som mål att än en gång försvara mitt SM-guld, men också göra bättre ifrån mig på den internationella scenen. Värme har länge varit en svår faktor för mig, vilket jag har ett upplägg för framöver, säger Fredrik och berättar vidare om kommande utmaningar.

– Mer mental träning, mer specifik värmeträning och vetskapen om att kroppen kan prestera även då. Jag funderar även på att göra debut i långdistans, alltså en Ironman med ett tidsmål som är kittlande, men tufft!

Vilka är dina råd till alla som vill utvecklas inom sin idrott?
– Tänk på att alltid hitta en gyllene medelväg, och hitta ett sätt att träna på som passar din livsstil samt dina mål. Men var flexibel i hur du kan genomföra den, om du inte är säker så konsulterar du en (påläst) person som vet vad han/hon pratar om och har en vetenskaplig grund i det som pratas om.

– Kroppen har bara ett system som kan hantera stress och allt man gör trattas ner i detta.

En vanlig dag i Fredriks liv:

– Det är väldigt viktigt för mig att jag alltid har en bra plan att gå efter, då jag har ett fulltidsjobb för att klara min satsning ekonomiskt, samt fru och barn. Inte bara en bra plan – utan bra verktyg är väldigt viktigt för att få träning gjord på ett så effektivt sätt som möjligt. Det handlar inte om att jaga timmar, utan som sagt vad man gör med de timmar man har. I snitt brukar jag träna mellan 11-16 timmar i veckan.

07.00   Vaknar och umgås med familj. Antingen går jag direkt till jobbet eller så sitter jag på trainern eller springer kort för att väcka kroppen.
07:30   Kommer till jobbet och äter frukost.
10:30   Dagens simpass – dessa är oftast tuffa men med fokus teknik som lång uppvärmning.
12:00   Lunch
12:30   Tillbaka på jobbet
15:00   Dags för dagens andra pass – antingen styrka, cykel eller löp. Jag har tre nyckelpass i veckan. Dessa genomförs tisdag, torsdag samt lördag. Under övriga dagar är det enbart längre cirkulationsträning för att stimulera muskler, senor, muskelfästen samt syreupptagning.
17:00-17:30 Hemma för middag och umgänge med familjen.
19:00   Jobb och uppföljning av dagen
22:00   Läggdags.

Vill du läsa mer om och följa Fredrik Bäckson?
Välkommen att besöka Fredriks olika plattformar:

Facebook

Webbsida

Instagram

author: PO på Fysiotest