E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
E-post: info@fysiotest.se
Kundsupport: +46 (0) 431 - 36 98 66
14
november
2016

Att leva med diabetes – livsstilens påverkan på vår hälsa

Jessica lever med diabetes typ-1, en sjukdom som ökat med ca 50% under de senaste tre decennierna. Diabetes, som finns i olika former, är idag en folksjukdom i Sverige, där ungefär var tionde människa idag har förstadiet till diabetes typ-2.

Jessica är även ett levnadsbevis på att livsstilen har en stor inverkan på vår hälsa, och att det går att påverka sin hälsa i en positiv riktning – oavsett utgångsläge.

Den 14:e november uppmärksammas Världsdiabetesdagen runt om i världen – en FN-dag som sätter fokus på alla de miljoner människor som lever med, eller riskerar att insjukna i, diabetes.

När fick du reda på att du hade diabetes?
⁃ I februari 2006 blev jag akut sjuk och fick min diagnos diabetes typ 1, berättar Jessica. Jag var 28 år och det är en ganska sen sjukdomsdebut, vilket jag är tacksam för. Man vet inte vilka faktorer som påverkar när sjukdomen bryter ut.

Vad gör du till vardags?
– Jag arbetar på som organisationskonsult på Performax med ledarskap- sälj och strategiutveckling. Lever i Halmstad tillsammans med maken Calle och våra två pojkar Tage 9 år och Nils 6 år.

 

”Idag har jag HbA1c och övriga värden som en frisk person.”
– JESSICA SCHÖÖN  

Hur gör din diabetes sig påmind i vardagen och hur hanterar du detta?
⁃ Det var aldrig ens ett alternativ att se min diabetes som en begränsning, så jag ville hitta vägar att fortsätta leva för fullt. I början åt jag i stort sett som vanligt och reglerade med mer insulin när jag till exempel åt kolhydratrik mat eller en efterrätt, säger Jessica.

⁃ De första åren hade jag sannolikt också hjälp av att ha kvar lite egen insulinproduktion, vilket gjorde att jag hade bra HbA1c-värden, fortsätter hon. När jag efter några år med min diabetes fick ett riktigt stort intresse för holistisk hälsa, kost och träning kunde jag minska mina insulindoser ner till riktigt låga nivåer. Jag lyckades gå ner i vikt efter mina graviditeter och bygga en stark och sund kropp.

Vilka faktorer är viktiga för dig i din vardag för att påverka din hälsa?
⁃ Jag känner stort ansvar för min diabetes och vet hur mycket jag kan påverka mitt välmående med sunda val. Därför är det enkelt att äta bra och röra på mig så mycket jag kan, berättar Jessica kring hennes livsstil.

⁃ En lösning på det i en hektisk vardag med familj och krävande jobb är mitt hemmagym, som möjliggör allt från kettlebellträning, boxning och yoga hemma. Det är faktiskt inte svårare än att gå upp en halvtimme tidigare på morgonen och jag har satt en bra standard för hela dagen.

Antalet diabetiker i världen år 2025

Känner du av förändringar i blodsockret under dagen? 
⁃ Visst är sjukdomen nyckfull, ibland har jag höga blodsockervärden helt utan rimlig förklaring, säger Jessica. Men jag har lärt mig hantera det, inte bli stressad utan ha lite is i magen. Det viktiga är HbA1C, alltså långtidssockervärdet – inte tillfälliga höga värden. Den absolut bästa medicinen är en rask promenad, men det går ju inte i alla lägen. Exempelvis kan min högintensiva träning ibland ha motsatt effekt på blodsockret, adrenalinet kan göra att blodsockret höjs kortsiktigt.

– Jag känner min kropp och mina signaler väl så jag kan hantera sjukdomen även under stor belastning och press i jobbet. Jag står tex inför grupper på företag och levererar olika utbildningsinsatser inom ledarskap och försäljning. Jag mäter mitt blodsocker ofta och har alltid druvsocker tillgängligt.

Vad gör du för att motverka de negativa effekterna av den?
– Min kost har stort fokus på grönt och naturliga råvaror och jag undviker socker, mjöl och andra snabba kolhydrater, säger Jessica.

– Jag rör på mig nästan varje dag och tränar med styrkefokus 3-4 gånger i veckan. Jag står alltid upp när jag har skrivbordsjobb, som kompensation för oundvikligt stillasittande vid bilkörning.

Hur påverkar kosten och träningen din livskvalité?
– Enormt mycket. Det är ingen uppoffring att äta bra och sunt, helt tvärtom! Matlagning är ett av mina stora intressen och det är sällan jag gör något speciellt för mina behov. Övriga familjen är också grönsaksfreak och lägger bara till pasta, ris, potatis och dylikt.

Vad har hjälpt dig mest?
– Ett positivt mindset samt god nyttig näringsrik mat, träning & yoga.

Har du några spännande målsättningar framåt?
– Ja! Jag och min man Calle ska bestiga Kilimanjaro i januari 2018.

Jessicas tre bästa tips för diabetiker:

  • Ät ren och bra mat, lagad från grunden. Inga förbud, men undvik socker i vardagen.
  • Mörk choklad är världens bästa godis!
  • Hitta din träningsglädje! Det behöver inte vara så komplicerat, vi är gjorda att röra oss. Inspireras av Ido Portal, en guru och förebild inom träning och rörelse.

author: PO på Fysiotest